Κείμενο: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΟΥΣΣΟΣ*
Η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε εκχωρήσεις των εκμεταλλεύσεων στα μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια σε ιδιώτες, μπορεί να ακούγεται ωραία στους περισσότερους, που έχουν «σιχαθεί» το δημόσιο, τη νοοτροπία και τη διασπατάληση του δημοσίου χρήματος, δηλαδή το χάπι που μας δίνουν σε κάθε ευκαιρία, ώστε να αποδεχόμαστε κάθε ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας.
Κάποια πράγματα λοιπόν «χάνονται» μέσα στην προσπάθεια απαξίωσης που επιχειρείται κάθε φορά, κάτι ανάλογο με την ιδιωτικοποίηση – ξεπούλημα της Ολυμπιακής.
Και για να μην γενικολογώ, θα περιοριστώ στο δικό μας αεροδρόμιο, εδώ στην Κέρκυρα. Ένα αεροδρόμιο, τσαρτεράδικο, αφού η κίνησή του στηρίζεται κυρίως στη μεταφορά τουριστών τους καλοκαιρινούς μήνες, με δεκάδες πτήσεις κάθε μέρα από και προς σχεδόν όλη την Ευρώπη, συγκρινόμενη με 3-4 πτήσεις προς και από Αθήνα τους χειμερινούς μήνες. Ένα αεροδρόμιο, που το μεγαλύτερο κομμάτι του κτιρίου κλείνει το μισό χρόνο για εξοικονόμηση ενέργειας.
Τα έσοδα προέρχονται κυρίως από τους φόρους ανά επιβάτη, το γνωστό σπατόσημο, που αποφέρει εκατομμύρια κάθε χρόνο, χρήματα που μπαίνουν και χάνονται μέσα στον γενικό δημόσιο κορβανά. Να σημειώσουμε εδώ ότι ο φόρος στα κρατικά αεροδρόμια είναι 12 Ευρώ, 18 Ευρώ πιο φτηνά από τα 30 που εισπράττει το «Ελ.Βενιζέλος» από κάθε επιβάτη.
Πολύ λιγότερα είναι τα έσοδα από τα τέλη προσγειώσεων και στάθμευσης των αεροσκαφών, τα οποία με πρόσφατη πολιτική απόφαση σταμάτησαν να εισπράττονται για φέτος, επ’ ωφελεία των αεροπορικών εταιριών και των «φτωχών» ιδιοκτητών των ιδιωτικών αεροπλάνων. Οι εκμεταλλεύσεις, δηλαδή τα ενοίκια από καταστήματα και γραφεία εντός του αεροδρομίου είναι πολύ λίγα, αφού δεν υπάρχει και μεγάλο ενδιαφέρον να πληρώνει κάποιος ενοίκιο όλο το χρόνο, ελπίζοντας να βγάλει το κέρδος του με την κίνηση των 3-4 μηνών του καλοκαιριού, ουσιαστικά από Ιούνιο έως και Σεπτέμβρη και μάλιστα 4-5 ημέρες την εβδομάδα, αφού η Τετάρτη και η Πέμπτη δεν έχουν ιδιαίτερη κίνηση. Δεν είναι τυχαίο που στο αεροδρόμιο δεν υπάρχει ανταλλακτήριο συναλλάγματος, τη στιγμή που στο «Ελ. Βεν» υπάρχουν 2-3 τέτοια καταστήματα. Στα Σπάτα τα ενοίκια των καταστημάτων του αεροδρομίου είναι τεράστια αλλά και η επιβατική κίνηση είναι μεγάλη, όλο το χρόνο, κάθε ημέρα και σχεδόν όλο το 24ωρο.
Τα μεγάλα περιφερειακά α/δ έχουν έσοδα και αποφέρουν κέρδη στο κράτος, σε αντίθεση με τα δεκάδες μικρά αεροδρόμια στα νησιά, που είναι παθητικά αλλά επιτελούν εθνικό έργο και δεν θα ήθελα να μπω στη σκέψη ενδεχόμενης μείωσής τους. Ουσιαστικά δηλαδή τα μεγάλα αεροδρόμια συντηρούν τη λειτουργία των μικρών.
Η σχεδιαζόμενη είσοδος ιδιωτών θα ανατρέψει όλα τα παραπάνω. Ένας ιδιώτης επιχειρηματίας, θα αναλάβει την εκμετάλλευση με αντάλλαγμα κάποια έργα αναβάθμισης. Εδώ βάζουμε ένα μεγάλο ερωτηματικό αν θα δούμε πραγματικά έργα αναβάθμισης των υποδομών, πολλά από αυτά δεν φαίνονται στον επιβάτη ή απλά θα γίνουν κάποια έργα βιτρίνας για να βλέπει ο επιβάτης κάποιες καλύτερες εικόνες στις αίθουσες και να μένει με την εντύπωση ότι «επιτέλους κάτι βελτιώνεται». Για παράδειγμα η έλλειψη του νέου υποσταθμού της ΔΕΗ, που ακόμα δεν έχει συνδεθεί, ύστερα από πολλά χρόνια της εγκατάστασής του, θα φανεί μόνο σε περίπτωση blackout. Μήπως θα δούμε τελικά αυτή την πολυπόθητη επέκταση της πίστας που έχει απορροφήσει εκατομμύρια χωρίς ακόμα να έχει ολοκληρωθεί ;
Για να προσφέρει αυτές τις αλλαγές προς το καλύτερο ο ιδιώτης λογικά ελπίζει σε ένα κέρδος. Η εμπειρία από τη χώρα μας δείχνει ότι αυτό το κέρδος συνήθως είναι υπέρμετρο, αφού η πρακτική είναι « ότι βγάλουμε και γρήγορα», κοινώς αρπαχτή, με συμβάσεις τύπου «Αεροδρόμιο Σπάτων» και αυτοκινητοδρόμων. Είναι μάλλον αναπόφευκτο ότι ο φόρος που θα εισπράττεται από τους επιβάτες θα αυξηθεί ίσως και στα επίπεδα του Ελ. Βενιζέλος. Αυτό θα μετακυλιστεί στην τελική τιμή του εισιτηρίου, με κίνδυνο να δούμε μείωση των τουριστών, που πιθανόν να επιλέξουν ένα πιο φτηνό προορισμό για διακοπές. Μη ξεχνάμε ότι μια αύξηση 10 Ευρώ στο φόρο μπορεί εύκολα να σπρώξει ένα οικογενειάρχη σε ένα άλλο προορισμό που θα είναι 50-100 Ευρώ πιο φτηνός σαν πακέτο διακοπών. Αυτό το κριτήριο είναι πολύ σημαντικό στην επιλογή προορισμών, μην έχουμε ψευδαισθήσεις ότι οι τουρίστες μας επισκέπτονται επειδή προσφέρουμε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και για αυτό δικαιολογούμε τις ακριβότερες τιμές από προορισμούς σαν την Κροατία, Τουρκία, Βόρεια Αφρική κλπ.
Η Κέρκυρα δεν συγκρίνεται με το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο είναι η πύλη εισόδου της χώρας, έχει προγραμματισμένες πτήσεις για όλο τον κόσμο όλο το χρόνο και όλοι μας το χρησιμοποιούμε αναγκαστικά είτε για να πάμε στην πρωτεύουσα είτε ως ενδιάμεσο για άλλη ελληνική ή ξένη πόλη. Με λίγα λόγια το Ελ. Βενιζέλο θα το χρησιμοποιήσουμε ακόμα και αν ο φόρος αυξηθεί στο διπλάσιο χωρίς να μπορούμε να κάνουμε και πολλά. Σημειωτέον ότι εκεί δεν θα δούμε καμία εταιρεία charter, αφού αμέσως μετά την μετεγκατάσταση από το Ελληνικό, οι εταιρείες αυτές εξαφανίστηκαν από την Αθήνα, λόγω του πολύ αυξημένου κόστους. Ακόμα και η τιμή των καυσίμων είναι πιο ακριβή, αφού η εκμετάλλευση τους γίνεται από την ίδια εταιρεία που εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο. Δεν είναι τυχαίο που πολλά ιδιωτικά και όχι μόνο αεροπλάνα, επιλέγουν να κατεβούν για ανεφοδιασμό σε ένα περιφερειακό αεροδρόμιο, αρκετά μεγάλο ποσοστό και στο δικό μας αεροδρόμιο, λόγω του πιο φτηνού καυσίμου.
Υπάρχει λοιπόν ο κίνδυνος να αυξηθεί το κόστος χρήσης του αεροδρομίου της Κέρκυρας και παράλληλα να δούμε μείωση στην τουριστική κίνηση, σε εποχές που ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Άλλοι γειτονικοί προορισμοί με χαμηλότερο κόστος θα επωφεληθούν σίγουρα από την ευκαιρία.
Κάτι επίσης που ο Σύλλογός μας επισήμανε στους φορείς των εμπόρων της Κέρκυρας από πέρσι, ήταν η πρόθεση του προηγούμενου Υπουργού Μεταφορών κ. Χατζιδάκη, να δοθούν τα αεροδρόμια σε ιδιώτες ώστε να μεταβληθούν σε πόλους έλξης με τη δημιουργία εμπορικών κέντρων, βάζοντας στο μάτι τις γύρω από το αεροδρόμιο εκτάσεις, πολύτιμες κατά τα άλλα για την εκτέλεση τυχόν επέκτασης των κυρίων χώρων επιβατών. Το ίδιο περίπου θέλει και η σημερινή κυβέρνηση παραδίδοντας την εκμετάλλευση όλων αυτών των χώρων ώστε να μεταβληθούν σε εμπορικές χρήσεις, αποφέροντας τεράστια κέρδη, όπως και στην περίπτωση του «Ελ.Βεν». Εκεί, χώροι που είχαν απαλλοτριωθεί για την κατασκευή του αεροδρομίου στα Σπάτα έγιναν εμπορικά κέντρα, Κωτσόβολος, Leroy Merlin, ΙΚΕΑ κλπ, οδηγώντας σε απόγνωση τους καταστηματάρχες όλης της Ανατολικής Αττικής, ο Νομάρχης της οποίας προσέφυγε στη Δικαιοσύνη για να σταματήσει αυτή η πρακτική. Και για να γνωρίζουμε πώς τελικά κατασκευάστηκαν και λειτουργούν οι εμπορικοί αυτοί χώροι στα Σπάτα, διαβάστε και το σχετικό δημοσίευμα της εποχής, http://archive.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=14.11.2005,id=76729856 - για να πάρετε μια γεύση του τι ενδέχεται να γίνει και εδώ.
Τέλος, μια αλλαγή στο management θα οδηγήσει σε εργασιακές αλλαγές για δεκάδες υπαλλήλους που σήμερα εργάζονται στο αεροδρόμιο. Εργαζόμενοι με γνώση και εξειδίκευση στο χώρο αυτό κινδυνεύουν να οδηγηθούν σε περιπέτειες, όπως πολλοί εργαζόμενοι σε αντίστοιχες περιπτώσεις.
Ας συνοψίσουμε λοιπόν :
1. την ενδεχόμενη μείωση τουριστικής κίνησης εάν αυξηθούν τα τέλη, οι φόροι και ότι άλλο θα επιβαρύνει ένα αεροπορικό εισιτήριο
2. την σχεδιαζόμενη κατασκευή εμπορικών κέντρων στις εκτάσεις πέριξ του αερολιμένα με ότι αυτό συνεπάγεται για τους ντόπιους εμπόρους.
3. το αδιέξοδο που ενδέχεται να βρεθούν δεκάδες εργαζόμενοι εάν αλλάξει η σχέση εργασίας τους ακόμα και να βρεθούν χωρίς εργασία, ύστερα από τόσα χρόνια δουλειάς.
Εν αναμονή των ανακοινώσεων της κυβέρνησης για τις προθέσεις της με τις οποίες στοχεύει να μπάσει γρήγορα «ζεστό χρήμα», θα υπάρξει και συνέχεια …
* Είναι Ηλεκτρονικός Ασφαλείας Εναερίου Κυκλοφορίας
Αντιπρόεδρος Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΑ Κέρκυρας
http://www.corfupress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Όλα τα σχόλια είναι ευπρόσδεκτα. Εκτός από τα υβριστικά. Οσα σχόλια περιέχουν ονόματα θα σβήνονται άμεσα. Μην κάνετε το κόπο να γράφετε υβριστικά σχόλια για συγχωριανούς μας.